Ukiyo-e in English


Ukiyo-e in English: Ukiyo-e of the week

lördag 30 april 2016

Kunisada II: Genji

Utagawa Kunisada II är speciellt känd för sina illustrationer till Genji Monogatari, en genre som kallas genji-e. Här följer några exempel. Bildens nummer hänvisar till kapitlet.


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 3


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 8


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 17


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 18


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 20


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 21


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 31


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 33


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 34


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 40


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 41


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 42


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 44


Ukiyo-e. Träsnitt. Genji-e. Kunisada II.
Kunisada II - Genji 52

Läs mer om Genji:

Läs också:
Utagawa Kunisada II

onsdag 27 april 2016

Utagawa Kunisada II

Utagawa Kunisada II (1823-1880) var elev till Kunisada I, vars dotter han var gift med. Hans olika namn kan vara förvirrande. Från början kallade han sig Baidō Kunimasa III. Efter att Kunisada I avlidit, kallade han sig Toyokuni III, men numera räknas han som Toyokuni IV. (Jämför förvirringen angående Toyokuni II eller III.)

Hans favoritmotiv var kabuki, geisha och teceremoni, men han gjorde många andra motiv. Han är också känd för sina genji-e, en genre där hans läromästare, Kunisada I, också var framstående.

Kunisada II var uppenbarligen en av Vincent Van Goghs favoriter. Det är uppenbart av brevväxling mellan Van Gogh och hans bror. Västerländska kritiker däremot, dömde helt ut  honom, och det var så ända in på slutet av 1900-talet - och jag vet inte om det är bättre nu. Jag tycker dock inte att han bara ska viftas bort som smaklös.

Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II,
Utagawa Kunisada II
Acrobat performer, Hayatake Torakichi from Osaka
1857

Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II, Bijinga.
Utagawa Kunisada II
Courtesan Koine of the Inamoto House, New Yoshiwara


Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II,
Utagawa Kunisada II
Gentleman with Umbrella
1861


Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II, Landskap. Landscape.
Utagawa Kunisada II
Kameyama
from the series Scenes of Famous Places along the Tôkaidô Road
1863


Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II,
Utagawa Kunisada II
Lovers in Snow
1856


Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II,
Utagawa Kunisada II
Warawadô at Eifuku-ji on Mount Seiyô, No. 22 of the Chichibu Pilgrimage Route
from the series Miracles of Kannon
1859


Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II, Yakusha-e. Kabuki.
Utagawa Kunisada II
 Actor Nakamura Tsuruzô I (Nakamura Nakazô III) as Awayuki Nashirô
from the series The Book of the Eight Dog Heroes (Hakkenden inu no sôshi no uchi)
1852


Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II, Yakusha-e. Kabuki.
Utagawa Kunisada II
Actor Arashi Kichisaburô III as Inukai Genpachi Nobumichi
from the series The Book of the Eight Dog Heroes (Hakkenden inu no sôshi no uchi)
1852


Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II, Yakusha-e. Kabuki.
Utagawa Kunisada II
Actor Bandô Mitsuemon as Akaiwa Gajirô
from the series The Book of the Eight Dog Heroes (Hakkenden inu no sôshi no uchi)
1852


Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II, Yakusha-e. Kabuki.
Utagawa Kunisada II
Actor Sawamura Tanosuke as Otomo Wakana-hime
1864


Ukiyo-e. Träsnitt. Kunisada II, Yakusha-e. Kabuki.
Utagawa Kunisada II
Kabuki Actor Bando Hikosaburo
1862

Se också:
Utagawa Kunisada

söndag 24 april 2016

Mitate-e

Mitate-e översätts ofta till "parodibild", men det är en otillbörlig förenkling. I själva verket är mitate-e mycket svårt att definiera med ett eller ett par ord. Dessutom finns det flera sorter.

En sort kan vara ett slags parallellbilder till litterära klassiker, där man förvränger ett tema genom att låta bilden utspelas med helt fel personer eller i fel miljö. Bilden kan vara vacker i sig, men total förståelse är omöjlig utan ingående kunskap om japanska och kinesiska klassiker och förståelse av vad scenen, personerna, föremålen eller miljöerna hänsyftar på.

En annan sort är att skapa omöjliga kombinationer, t ex av personer från helt olika tidåldrar, eller av helt olika samhällsklass, allt för att uttrycka nån filosofisk idé. Ibland kan det uttrycka skenbar inkompatibilitet, kompletterande motsatser.

Mitate-e blir en slags gåtor eller analogier med symboliska samband mellan de ingående delarna och personer eller miljöer de hänsyftar på. Ibland uttrycks en slags ironi, ibland filosofi. Ibland båda delarna. En bild - ett konstverk - kan ha olika meningar i flera lager.

Ibland är bilden politisk satir, dold som nånting annat för att inte väcka upp den stränga censuren. Det hände att konstnärer fick fängelse eller böter för satir som var för uppenbar.

De här finesserna förblir oupptäckta av många (kanske de flesta) betraktare. Det är till exempel inte alla förunnat att se om en yakusha-e med två kabukiskådespelare i en scen föreställer två män som aldrig spelat tillsammans och att bilden därför uttrycker en dold mening. Det kräver att man har ingående kunskap om kabuki.

Mitate-e är i det fördolda en av de största subgenrerna av ukiyo-e, men den uppmärksammas inte så ofta - dels därför att den passerar obemärkt för många betraktare, dels för att den överlappar andra subgenrer. En mitate-e är samtidigt en yakusha-e, en bijinga, en musha-e, osv.

Här följer några exempel:


Ukiyo-e. Träsnitt. Mitate-e. Harunobu.
Harunobu
 Mitate of a Scene from the Kabuki Play Women's Version of 'Potted Trees'
1768


Ukiyo-e. Träsnitt. Mitate-e. Utamaro
Utamaro
Komei bijin mitate Chushingura juni-dan tsuzuki (The Chushingura Travestied by Today's Great Beauties)
1795-1800


Ukiyo-e. Målning. Mitate-e. Hokusai.
Hokusai
Daruma and Courtesan
Målning
tidigt 1800-tal
[Daruma är grundaren av den gren av Buddhismen som kallas Zen]


Ukiyo-e. Träsnitt. Mitate-e. Hiroshige.
Hiroshige
Parody of the Akashi Chapter: Evening Moon at Takanawa (Mitate Akashi, Takanawa no yuzuki)
from the series Famous Places in Edo and Murasaki's Genji (Edo Murasaki meisho Genji)
1843-1847


Ukiyo-e. Träsnitt. Mitate-e. Kunisada.
Kunisada
Fashionable Parodies of the Immortal Poets: Fun'ya no Yasuhide (Furyu Mitate-e Rokkasen: Fun'ya no Yasuhide)
1844


Ukiyo-e. Träsnitt. Mitate-e. Kuniyoshi.
Kuniyoshi
Mitate go-gyo (Parodies of the Five Elements)
1851


Ukiyo-e. Träsnitt. Mitate-e. Kuniyoshi.
Kuniyoshi
Shinjubutsu (Shinto, Confucianism and Buddhism)
Ningyo mitate (Doll Parodies)
1856


Ukiyo-e. Träsnitt. Mitate-e. Kuniyoshi.
Kuniyoshi
Snake (Mi): Dote no Oroku
from the series Selected Histories for the Twelve Zodiac Signs (Mitate jûni shi)
1845

torsdag 21 april 2016

Utagawa Hiroshige III

Utagawa Hiroshige III (1842/1843-1894) brukar sägas ha arbetat i samma stil som Hiroshige I, men det är inte helt sant. Framför allt är hans motivkrets klart påverkad av en modernare era. Ukiyo-e har kommit in i sitt slutstadium, har lämnat Edoperioden och gått in i Meijieran. Historiskt sett är steget och motivförändringen intressant, men konstnärligt står Hiroshige III inte i närheten av sin lärare, Hiroshige I.


Hiroshige III
Bird on Morning Glories
sent 1860-tal


Hiroshige III
Quicklime, Mino Province
1877


Hiroshige III
Empress and Court
1885


Hiroshige III
Famous Views of Modern Tokyo:
Crowds of Worshippers at the Kinryuzan Sensoji Temple on the Day of 46,000 Blessings


Hiroshige III
Foreigners Watching Ships Depart of California
published by Tsujiokaya Kamekichi
Early Meiji period, fifth month of 1870


Hiroshige III
Man in Western Dress at Kaiunbashi Street in Sakam
1868


Hiroshige III
Palace Gate at Sujikai (Sujikai gomon)
from the series Famous Places in Tokyo (Tôkyô meisho zue)
1868


Ukiyo-e. Träsnitt. Hiroshige III.
Hiroshige III
Big French circus on the grounds of Shokonsha shrine
1871

Läs också: