Utagawa Hiroshige III (1842/1843-1894) brukar sägas ha arbetat i samma stil som Hiroshige I, men det är inte helt sant. Framför allt är hans motivkrets klart påverkad av en modernare era. Ukiyo-e har kommit in i sitt slutstadium, har lämnat Edoperioden och gått in i Meijieran. Historiskt sett är steget och motivförändringen intressant, men konstnärligt står Hiroshige III inte i närheten av sin lärare, Hiroshige I.
Hiroshige III
Bird on Morning Glories
sent 1860-tal
Hiroshige III
Quicklime, Mino Province
1877
Hiroshige III
Empress and Court
1885
Hiroshige III
Famous Views of Modern Tokyo:
Crowds of Worshippers at the Kinryuzan Sensoji Temple on the Day of 46,000 Blessings
Hiroshige III
Foreigners Watching Ships Depart of California
published by Tsujiokaya Kamekichi
Early Meiji period, fifth month of 1870
Hiroshige III
Man in Western Dress at Kaiunbashi Street in Sakam
1868
Hiroshige III
Palace Gate at Sujikai (Sujikai gomon)
from the series Famous Places in Tokyo (Tôkyô meisho zue)
1868
Hiroshige III
Big French circus on the grounds of Shokonsha shrine
1871
Läs också: