Chōbunsai Eishi (1756–1829), ibland Hosoda Eishi, skapade framför allt bijinga, och var en konkurrent till konstnärer som Kiyonaga och Utamaro. Han var också målare och slutade 1801 helt med träsnitt för måleriets skull.
Eishi tillhörde samurajklassen och den mäktiga Fujiwaraklanen och hade en tid en position i Shoguns palats. Hur det gick till vet man inte, men han kom så småningom att överge det livet för att ägna sig åt konst.
Eishis bijinga visar för japansk verklighet onaturligt långsmala kvinnor med tillika långsmala halsar och lemmar. Det är den kvinnotyp som Kiyonaga och Utamaro introducerar i konsten, och den skildrar uppenbarligen tidens skönhetsideal.
Av de elever Eishi hade, var det egentligen bara två som utmärkte sig: Eishō och Eiri.
Eishi tillhörde samurajklassen och den mäktiga Fujiwaraklanen och hade en tid en position i Shoguns palats. Hur det gick till vet man inte, men han kom så småningom att överge det livet för att ägna sig åt konst.
Eishis bijinga visar för japansk verklighet onaturligt långsmala kvinnor med tillika långsmala halsar och lemmar. Det är den kvinnotyp som Kiyonaga och Utamaro introducerar i konsten, och den skildrar uppenbarligen tidens skönhetsideal.
Av de elever Eishi hade, var det egentligen bara två som utmärkte sig: Eishō och Eiri.
Eishi - A Cricket
Eishi - Mitsuito of the Hyogoya House
ca 1793
Eishi - The Koto - From Analogs of Six Accomplishments
Eishi - Zoshigaya - From Views of 10 Famous Places in Edo
Eishi - Misayama of the Chöji-ya Brothel House in Her Dressing Room
ca 1795
Eishi - Courtesans of the Ōgiya Brothel
ca 1800