Ukiyo-e in English


Ukiyo-e in English: Ukiyo-e of the week

torsdag 17 augusti 2017

Chūshingura: Shunshō - Porträtt & Chûshingura jûichimai tsuzuki

Som jag tidigare nämnt, var Katsukawa Shunshō en av de allra första att skapa träsnitt baserade på Chûshingura. Möjligen var han den allra förste. Han gjorde både illustrerade scener från pjäsen Kanadehon Chûshingura, en scen från varje akt - sådana serier kom vanligen i form av 11 bilder (11 akter) - och rena skådespelarporträtt.

Vi ska inleda med tre tryck från serien Chûshingura jûichimai tsuzuki, [The Storehouse of Loyal Retainers in Eleven Sheets], från 1770.


Ukiyo-e. Shunshō. Chûshingura.
Akt I


Ukiyo-e. Shunshō. Chûshingura.
Akt VIII


Ukiyo-e. Shunshō. Chûshingura.
Akt IX



Här följer så ett antal av Shunshōs skådespelarporträtt från kabukiföreställningar av Chûshingura. Det här är verkligt bra klassisk yakusha-e.


Ukiyo-e. Shunshō. Chûshingura.
 Ichikawa Danjuro V as Oboshi Yuranosuke in the Play Kanadehon Chushingura
Performed at the Nakamura Theater in the Fifth Month, 1783


Ukiyo-e. Shunshō. Chûshingura.
Ichikawa Yaozo III as Oboshi Yuranosuke in the Play Kanadehon Chushingura
Performed at the Nakamura Theater in the Fifth Month, 1786


 Ukiyo-e. Shunshō. Chûshingura.
Nakamura Nakazo I as Ono Sadakuro in the Play Kanadehon Chushingura
Performed at the Ichimura Theater in the Sixth Month, 1783


Ukiyo-e. Shunshō. Chûshingura.
Nakamura Nakazô I as Teraoka Heiemon in the play Kanadehon Chûshingura
Performed at the Morita Theater from the eighth month of 1779


Ukiyo-e. Shunshō. Chûshingura.
Nakamura Nakazo I as Ono Sadakuro in Kanadehon Chushingura
Performed at the Nakamura Theater in the Fifth Month, 1776


Ukiyo-e. Shunshō. Chûshingura.
Osagawa Tsuneyo II as Okaru in the play Kanadehon Chûshingura
Performed at the Morita Theater from the eighth month of 1779


Se också:
Katsukawa Shunshō
Chûshingura


fredag 11 augusti 2017

Olika former av Chūshingura inom Ukiyo-e

Shunshō var en av de första, kanske den allra förste, att introducera Chūshingura i ukiyo-e. Han följde Kanadehon Chūshingura ganska noga och gjorde en illustrerande bild för varje akt - ett mönster som inledningsvis följdes av ganska många konstnärer. Som vi redan har sett en del exempel på, och kommer att se mera av, lämnar man sen mer och mer själva ursprungshistorien och skådespelet och använder Chūshingura som en form, eller ett ramverk, för helt andra konstnärliga syften.

En genre var uki-e, perspektivbilder. Ytterst få kabukipjäser kom att tas upp som uki-e, men Kanadehon Chūshingura var en, den kanske mest kända. Chūshingura uki-e kom att bli en mycket stor genre som nästan varje ukiyo-e-konstnär med självaktning måste ge sig på. Dessa uki-e har förlorat den direkta kontakten med kabuki. Scenerna är i det närmaste realistiska, åtminstone i den mening termen kan förstås inom "the floating world" (ukiyo-e).

Chūshingura erbjuder också högklassiga exempel på rena yakusha-e, skådespelarporträtt. Ofta mot enfärgard bakgrund. Alltså ingen scen från skådespelet, bara rena porträtt. Kända serier gjordes bl.a. av Shunei, Kunisada och Kunichika 

Som form, användes Chūshingura också för olika lekfulla associationer, analogier och s.k. parodier - som mitate-e. Där kontrasteras olika saker mot vissa aspekter av Chūshingura, eller man skapar parallella handlingar. Här kommer man ibland ganska lång från originalet, som närmast används som ett sammanbindade tema för bilder som egentligen syftar till att framställa nåt helt annat. Framstående serier gjordes bl.a. av Utamaro, Kuniyoshi, Kunisada och Eizan.

Man skapade också så kallade biografiska serier, med en bild för varje hjälte i Chūshingura, vanligtvis 47 stycken. Kuniyoshi car den förste som gjorde såna serier, och det blev snart en förevändning för att avbilda den mänskliga kroppen i aktion, dvs i många olika aktiviteter, rörelser och perspektiv.

Vi ska fortsätta på temat Chūshingura ett tag till, och visa flera exempel, men de olika sätten att närma sig historien kan orsaka en viss förvirring, så innan vi går vidare kände jag att man behöver förklara de här olika grenarna av Chūshingura inom ukiyo-e. Annars kan det vara svårt att se sammanhanget.


lördag 5 augusti 2017

Chūshingura: Yoshitora - Chûshin gishi meimei den

Utagawa Yoshitora (aktiv cirka 1845-1880), en av Kuniyoshis elever, skapade 1864 serien Chûshin gishi meimei den.


Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable I: Ôboshi Yuranosuke Fujiwara no Yoshio

Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable Ka: Ushioda Masanojô Minamoto no Takanori


Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable Me: Yazama Jûtarô Fujiwara no Mitsuoki


Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable Ne: Mase Magokurô Ki no Masatoki


Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable No: Hayano Wasuke Fujiwara no Tsunenari


Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable Ri; Kaika Yazaemon Fujiwara no Tomonobu


Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable Se: Satô Yomoshichi Taira no Yorikane


Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable Wo: Hayami Sôzaemon Fujiwara no Mitsutaka


Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable Ni: Mase Chûdayû Ki no Masaakira


Ukiyo-e. Chūshingura. Yoshitora. Chûshin gishi meimei de.
The Syllable Te: Sumino Juheiji Fujiwara no Tsugifusa

måndag 31 juli 2017

Extern Länk - Rethinking the Story of the 47 Ronin: Chûshingura in the 1980s

Rethinking the story of the 47 Ronin: Chûshingura in the 1980s är en essä av Henry D. Smith II, som diskuterar Chûshingura - begreppet, ursprunget och betydelsen fram till nästan nutid (1980-talet). Jag lägger till den bland Externa Länkar. Den är läsvärd.