Ukiyo-e in English


Ukiyo-e in English: Ukiyo-e of the week

fredag 25 mars 2016

Utagawa Kunihiro

Utagawa Kunihiro (verksam 1815-1841/1843) tillhörde den så kallade Osaka-skolan, en liten gren av ukiyo-e, som annars var mycket centrerad till Edo (dagens Tokyo). Osaka-skolan uppvisar en lite avvikande stil och genomgående mycket hög materialkvalitet. Det största namnet är Hirosada, men det fanns fler, och jag tycker Kunihiros konst kan vara värd en titt. Han gjorde framför allt yakusha-e.

Låt oss först titta på 4 diptyker. Det är bilder som är sammansatta av två tryck, för att bli större.


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Arashi Rikan II and Nakamura Utaemon III as Gengorô and Ishikawa Goemon
In the play: Keisei Setsugekka
Kado no Shibai, Osaka, 1830


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Sawamura Kunitarô II as keisei Kachô and Ichikawa Danzô V as Yukienosuke
In the play: Appare keisei makura no tôriya
Kado Theater, Osaka, 1824


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Nakamura Shikan II as Nuregami Chôgorô and Nakamura Matsue III as keisei [courtesan] Miyako
In the play: Futatsu chôchô kuruwa nikki
Kado Theater, Osaka, 1827


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Ichikawa Ebijûrô I as Asahina Tôbei and Nakamura Utaemon III as Hyôsuke
In the play: Gokusaishiki musume ôgi
Naka Theater, Osaka, 1826


Och det här är en triptyk. Det är 3 bilder som är sammansatta för att bilda en lång bild. Den gör sig inte så bra i bloggens format, men vi tar med den ändå.


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Sawamura Kunitarô II as Shinkurô tsuma Shigarami;
Nakamura Karoku I as Shokurô tsuma (Shokurô's wife) Kochô;
Fujikawa Tomikichi II as Katsugen tsuma Nagisa
In the play: Keisei ômonguchi
Kado Theater, Osaka,1823


Så avslutar vi med en antal "enkla" yakusha-e.  


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Ichikawa Ebijûrô I as Ume no Yoshibei and Bandô Jûtarô I as Koume's ototo Chôkichi
In the play: Suda no haru geiko katagi
Kado no Shibai, Osaka, 1825


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Nakamura Utaemon III as Yaoya Chômatsu and Asao Kunigorô III as Dôraku Oshô Rikyô
In the play: Omoto Kamematsu hiyoku no kanzashi
Kado Theater, Osaka, 1827


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Arashi Kitsusaburô II as Minamoto no Yorimasa
In the play: Yorimasa nue monogatari
Naka no Shibai, Osaka, 1822


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Kiju of the Kyôki-ya as Yûgao
In: Naniwa Shinmanouchi nerimono (costume parade in Shimanouchi
Osaka, 1828


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Nakamura Utaemon III  as Kanda Yogorô and Ichikawa Ebijûrô I as Teraoka Heiemon
In the play: Ôishizuri sakura tanzaku
Naka no Shibai, Osaka, 1822


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Nakamura Utaemon III as Hangaku-jo
In the play: Wada gassen onna maizuru
Kado Theater, Osaka, 1823


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Onoe Baikô III as Meshimori Oshichi
Unidentified play and theater, 1826


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Osaka-skolan.
Kunihiro
Sawamura Kunitarô II as Koheiji's wife Onami
In the play: Yamato kotoba suikoden
Naka no Shibai, Osaka, 1822

Se också:
Ukiyo-e of the Week: Kunihiro

tisdag 22 mars 2016

Konishi Hirosada (Utagawa Hirosada)

Man vet väldigt lite om Konishi Hirosada (verksam ca. 1810-1864 eller 1865), varken hans födelseår eller exakta dödsår. Han var emellertid den främste representanten för den så kallade Osaka-skolan, fastän han hade studerat under Utagawa Kunimasu och Utagawa Kunisada i Edo. Han använde flera olika namn, bland annat också Utagawa Hirosada.

Som Osaka-skolan i sin helhet, ägnade sig Hirosada främst åt kabukibilder, yakusha-e, men också åt dess specialgren okubi-e, porträtt med stora huvuden. Han producerade massor av bilder, ganska mycket triptyker och diptyker.

Hirosada betraktas ibland som ett geni och det kanske han var. I varje fall var en utomordentligt skicklig porträttist, med en stil som var expressiv utan att vara för "skrikig". En smakfull expressionism. I kabukiscenerna visar han en fin känsla för drama, återigen utan att överdriva för mycket.

Först några triptyker och en diptyk, därefter "vanliga enbladstryck".


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e. Triptyk.
Hirosada
Onoe Tamizô II as Azuma no Yoshirô
Arashi Rikan III as Naniwa no Jirôsaku
Arashi Rikaku II as the kamuro Tayori
In the play: Modorikago Iro ni Aikata
Wakadayû, 1850


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e. Triptyk
Hirosada
Ichikawa Ebizô V as Iwanaga, Kataoka Gadô II as Shigetada, Ichikawa Danzô VI as Akoya
In the play: Keisei Soga Haru no Fujigane
Kado, 1853


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e. Triptyk
Hirosada
Sawamura Kitô I as the Geisha Kikuno
Ichikawa Ebizô V as Sasano Sangobei
Mimasu Daigorô IV as Katsyma Gengobei 
In the play: Godairiki Koi no Fûjime
Chikugo, 1849


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e. Diptyk.
Hirosada
Nakamura Utaemon IV as Katô Masakiyo & Nakamura Tomosa II as the boatman Yojibei
In the play: Keisei Kiyome no Funauta, 1851


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e.
Hirosada
Ichikawa Shikô II as Katô Yomoshichi
From the series The Exemplary Loyalty of the Faithful Samurai (Chûretsu gishi den)
1848


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e.
Hirosada
Arashi Rikan III as Ishikawa Goemon
In the play: Keisei Ishikawa-zome
Chikugo no Shibai, Osaka, 1848


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e.
Hirosada
Kumasaka Chohan, 1850


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e.
Hirosada
Arashi Sanemon IX as Karatsuchi-hime [princess]
In the play: Sangoku daiichi nochi no kusemono
Kado Theater, Osaka, 1848


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e.
Hirosada
Nakamura Tamashichi I as Sanshichirô Nobutaka
In the play: Keisei haru no tori
Kado no Shibai, Osaka, 1849


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e.
Hirosada
Nakamura Utaemon IV as Ishikawa Goemon (insert) and Nakamura Tamashichi I as Sutewakamaru
In the play: Chigogafuchi koi no shiranami
Naka Theater, Osaka, 1850


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e.
Hirosada
Onoe Kikugorô III as Nikki Danjo
In the play: Azuma miyage Date no hinagata
Naka no Shibai, Osaka, 1848


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e.
Hirosada
Sawamura Kitô I as Takao
From the series Tales of Loyalty and Heroism (Chûkô buyû den)
In the play: Meiboku Sendai Hagi, 1848


Ukiyo-e. Träsnitt. Hirosada. Osaka-skolan. Kabuki. Yakusha-e.
Hirosada
Onoe Kikugoro III as Shirai Gompachi
The suicide scene from the play Ume tabiji gojusan eki (53 Stages of the Plum-tree Journey)
1848-1849

Se också Okubi-e 2 med mer om Osaka-skolan och ett exempel på en av Hirosadas bästa okubi-e.

lördag 19 mars 2016

Kitagawa Kikumaro/Kitagawa Tsukimaro

Kitagawa Kikumaro (aktiv 1790-1820) var elev till Utamaro. Omkring år 1800 ändrade han namnet till Tsukimaro. Hans verk är väldigt lika Utamaros och saknar originalitet. Han får nog betraktas som en tämligen ointressant konstnär.


Ukiyo-e. Träsnitt. Kikumaro. Tsukimaro.
Kitagawa Kikumaro
A Picture to be Framed and Presented to the Asakusa Kwannon
ca 1800


Ukiyo-e. Träsnitt. Kikumaro. Tsukimaro.
Kitagawa Kikumaro
House for Sale Calligraphy (Uriie kakimono zu)
ca 1800


Ukiyo-e. Träsnitt. Kikumaro. Tsukimaro. Hashira-e. Pelartryck.
Kitagawa Kikumaro
Man and Girl


Ukiyo-e. Träsnitt. Kikumaro. Tsukimaro.
Kitagawa Kikumaro
Two Court Ladies
ca 1815


Ukiyo-e. Träsnitt. Kikumaro. Tsukimaro. Bijinga.
Kitagawa Kikumaro
A Geisha with a Shamisen
ca 1815


Ukiyo-e. Träsnitt. Kikumaro. Tsukimaro.
Kitagawa Kikumaro
Ryogoku Bridge
from the series Edo meisho mitate ju kei, A Parody of Ten Famous Places in Edo
1795-1805


Ukiyo-e. Träsnitt. Kikumaro. Tsukimaro. Bijinga.
Kitagawa Kikumaro
Young Woman at Night accompanied by a Servant Carrying a Lantern and a Shamisen Box


Läs också:


onsdag 16 mars 2016

Hotei

Hotei är en av lyckans sju gudar. En vällvillig, fet man som värnar om barn och dessutom i modern tid är bartendrars och restauratörers skyddspatron. Han bär en säck som aldrig blir tom, från vilken han ger mat och gåvor till behövande. Hotei är känd som en skrattande, fet Buddha. Ursprungligen var han troligen en verklig person: den kinesiske vandrande munken Budaishi, som dog år 917. Han anses ha varit en inkarnation av Bodhisattva Maitreya, eller på japanska, Miroku.

Hotei förkommer ganska mycket som motiv i ukiyo-e. Vi ska se på några exempel.


Ukiyo-e. Träsnitt. Hotei. Hokusai.
Hokusai
Hotei Smoking his Pipe
Från The Picture Book of Realistic Paintings of Hokusai (Hokusai shashin gafu)
ca 1814


Ukiyo-e. Träsnitt. Hotei. Utamaro.
Kitagawa Utamaro
Hotei Playing Ken with a Young Woman
from an untitled series of the Seven Gods of Good Fortune (Shichifukujin)


Ukiyo-e. Träsnitt. Hotei.  Okumura Masanobu.
Okumura Masanobu
Hotei, Ebitsu, and Daikoku play music for two dancing boys


Ukiyo-e. Träsnitt. Hotei. Kikugawa Eizan.
Kikugawa Eizan
Making Bubbles
1840-1850


Ukiyo-e. Träsnitt. Hotei. Okumura Toshinobu.
Okumura Toshinobu
Hotei Holding a Bag with Chinese Children Inside


Ukiyo-e. Träsnitt. Hotei. Katsukawa Shunsho.
Katsukawa Shunsho
Hotei carrying a youth on his back


Ukiyo-e. Träsnitt. Hotei. Ogata Gekko.
Ogata Gekkō
Hotei at Kawagoe


Ukiyo-e. Träsnitt. Hotei. Yoshitoshi.
Tsukioka Yoshitoshi
Moon of Enlightment
ca 1886