Ukiyo-e in English


Ukiyo-e in English: Ukiyo-e of the week

tisdag 8 december 2015

Eishōsai Chōki

Eishōsai Chōki (aktiv omkring 1786-1808). Han studerade för Toriyama Sekien (som också var Utamaros lärare). Det är möjligt han var Sekiens adoptivson.

Chōkis motiv var huvudsakligen bijinga, men han gjorde också tryck med blommor och fåglar, och många bokillustrationer.



Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
Hinazuru of the Chôjiya, kamuro Tsuruji and Tsuruno
1793-1797


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
 Title unknown


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
Good and Evil Influences in the Yoshiwara


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
Title Uknown
ca 1795


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
A Boat among Blossoms on the First Tide of Spring


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
Cat's Cradle
ca 1804
("Cat's cradle" är en lek där två personer växelvis tar ett sammanflätat band from varandras fingrar
på ett sätt så att det alltid bildas ett symmetriskt mönster.)


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
New Years Parade of the Beauties of the Green Houses
1783-1792

söndag 6 december 2015

Koto

En koto är ett traditionellt japanskt musikinstrument, närmast en cittra, med normalt 13 strängar. Olika stämningar förekommer. Ursprunget är det kinesiska instrumentet zheng, som kom till Japan på 600- eller 700-talet.

Ursprungligen en del av aristokratins kultur, kom det att under Edoperioden bli vanligt att köpmannaklassens döttrar lärde sig spela koto. Det ansågs vara kultiverat.

Koto förekommer på träsnitt från Edoperioden, dock inte i samma utsträckning som shamisen.


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Eisen.
Keisai Eisen, Potted Pine Tree and Koto


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Utamaro.
Utamaro
Yosooi of the Matsusaya with her Kamuro Nioi Tomeki and Yosaoi Plllaying a Koto
1796-1802


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto.  Gakutei.
Yashima Gakutei, Woman with Koto
ca 1822


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Kunisada.
Kunisada - Listening to the Koto
1851


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Hokusai.
Hokusai, Two Women with a Koto


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Kunichika.
Toyohara Kunichika, Koto and Shamisen Players
1881

fredag 4 december 2015

Toriyama Sekien - Bokashi

Toriyama Sekien (1712–1788) var en folklorespecialist och från början målare i Kanō-skolan. Han utövade även träsnittskonst. Hans mest kända verk är katalogiseringarna av yōkai, folkloristiska, övernaturliga varelser, som publicerades i e-hon-serier, Hyakki Yagyō.

The Illustrated Night Procession of A Hundred Demons (1776)
The Illustrated One Hundred Demons from the Present and the Past (1779)
Supplement to The Hundred Demons from the Present and the Past (1780)
The Illustrated Bag of One Hundred Random Demons (1784)

Annars är Sekien mest känd för att ha varit lärare åt Utamaro, en av de största inom ukiyo-e.

Bokashi är vad som på engelska kallas "gradation". Det är en teknik är få ett färgfält att gradvis övergå till en annan nyans, ljusare eller mörkare, genom att manuellt lägga olika mycket färg på ett fuktigt träblock innan man trycker med det. Man måste göra det för varje blad man trycker, så de blir inte helt identiska.

Den förste som gjorde det var Toyiyama Sekien, i Sekien gafu, 1774. Tekniken kom att flitigt användas av konstnärer som Hokusai och Hiroshige. Inte minst med himmel och vatten. Förändringen i nyans ger en illusion av djup.


Ukiyo-e. Träsnitt. Sekien. Bokashi. E-hon.
Toriyama Sekien, Sekien gafu, 1774


Ukiyo-e. Träsnitt. Sekien.
Toriyama Sekien, The Magnifying Glass, ca 1775



Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Nekomata
Från Night Procession of One Hundred Demons
1776


Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Tengu
Från Night Procession of One Hundred Demons
1776


Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Kasha
Från Night Procession of One Hundred Demons
1776


Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Kejōrō
Från One Hundred Demons from the Present and the Past
1779


Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Nyūnaisuzume
Från One Hundred Demons from the Present and the Past
1779


Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Ōkubi
Från One Hundred Demons from the Present and the Past
1779


Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Byōbunozoki
Från Supplement to The Hundred Demons from the Present and the Past
1780


Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Oboroguruma
Från Supplement to The Hundred Demons from the Present and the Past
1780


Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Narigama
Från The Illustrated Bag of One Hundred Random Demons
1784


Ukiyo-e. Träsnitt. E-hon. Yōkai. Sekien.
Toriyama Sekien, Nyoijizai
Från The Illustrated Bag of One Hundred Random Demons
1784

onsdag 2 december 2015

Shamisen

En shamisen är ett tresträngat instrument (ordet betyder "tre strängar") som i grunden är mest besläktat med en västerländsk banjo.

En banjo, till skillnad från gitarren, har sitt ihåliga inre täckt med skinn både fram och bak. Det har även en shamisen. De riktiga kännarna vill ha kattskinn, det anses vara det bästa. För de något mindre avancerade finns idag instrument med syntetiskt material istället för skinn. (Vilket för övrigt gäller banjon också.)

Instrumentet, som spelas med plektrum, härstammar från ett kinesiskt musikinstrument, sanxian, som kom från Kina till Okinawa på 1500-talet, och sen därifrån till Sakkai i Osaka, också på 1500-talet. 

Shamisen spelas på en mängd olika sätt, med olika stämningar och även en viss skillnad i instrumentets proportioner. Det används som soloinstrument eller för ackompanjemang, och det används i musik till traditionell teater. Det har även använts i nutida pop- och rockmusik.

Att spela shamisen ingick i en geishas utbildning, och instrumentet förekommer relativt mycket i träsnitt från Edoperioden.


Ukiyo-e, Träsnitt. Shamisen. Kiyonaga.
Torii Kiyonaga
Onoe Matsusuke Playing the Shamisen, with a Courtesan and a Kamuro
1782


Ukiyo-e, Träsnitt. Shamisen. Utamaro.
Kitagawa Utamaro
Flowers of Edo
ca. 1800


Ukiyo-e, Träsnitt. Shamisen. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni I
The actor Ichikawa Monnosuke in the role of Yao-ya Oshichi.
1818-1825


Ukiyo-e, Träsnitt. Shamisen. Kunisada.
Utagawa Kunisada
One Hundred Poets and Beauties
1810- eller 20-talet


Ukiyo-e, Träsnitt. Shamisen. Kunisada.
Utagawa Kunisada
Shamisen Player
1847-1852


Ukiyo-e, Träsnitt. Shamisen. Yoshitora.
Utagawa Yoshitora
Shamisen player
1860-talet


Det följande trycket är i strikt mening inte ukiyo-e. Det gjordes 1914 av Ishii Hakutei, en konstnär som försökte återuppliva värderingarna från ukiyo-e, samtidigt som han var modern. I hans serie "Tolv Vyer från Tokyo" kontrasterar han i alla bilderna, precis som i trycket nedan, en traditionell kvinna i förgrunden mot en bakomliggande modern vy av Tokyo. Den stilen kallas shin-hanga.


Shin-hanga. Shamisen. Träsnitt. Hakutei.
Ishii Hakutei
Twelve Views of Tokyo-- Shitaya
1914