Ukiyo-e in English


Ukiyo-e in English: Ukiyo-e of the week

måndag 16 november 2015

Shunshô & Ise Monogatari

Ise Monogatari, "Berättelser från Ise" är en samling poem och berättelser från Heianperioden. Man vet inte exakt när de skrevs eller av vem, men det finns olika förslag. Ett är att författaren var en Ariwara no Narihira (825-880 e.Kr.) men det finns detaljer som tyder på att det är fel. Svaret får vi nog aldrig veta. Hursomhelst så är Ise Monogatari en japansk litterär klassiker.

"Berättelser från Ise" hade tjänat som motiv i ukiyo-e-verk även tidigare, men såvitt man vet var Katsukawa Shunshô den förste som gjorde dem i färg.

Här ska vi se några av trycken från Shunshôs serie Fûryû nishiki-e Ise monogatari [Berättelser från Ise i fashionabla brokadtryck], från perioden 1770-1773.



Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Shunshô.  Fûryû nishiki-e Ise monogatari.
 The Syllable Chi
Musashi Plain


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Shunshô.  Fûryû nishiki-e Ise monogatari.
  The Syllable Ka
Writing on Flowing Water


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Shunshô.  Fûryû nishiki-e Ise monogatari.
 The Syllable Mo


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Shunshô.  Fûryû nishiki-e Ise monogatari.
 The Syllable Nu
Crossing Tatsuta


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Shunshô.  Fûryû nishiki-e Ise monogatari.
 The Syllable Ra
Requesting a Painting from a Former Lover


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Shunshô.  Fûryû nishiki-e Ise monogatari.
The Syllable Ri
The Well Curb

Läs också:

söndag 15 november 2015

Katsukawa Shunshô

Katsukawa Shunshô (1726-1793) är mest känd för sina yakusha-e, porträtt på kabukiskådespelare, en genre som han förnyade efter Torii-skolans långa dominans. Han individualiserade porträtten på ett sätt som Torii-skolans konstnärer inte gjorde. De hade dittills mer avbildat en kabukifigur, mera rollen, Shunshô porträtterade verkligen skådespelaren. Stiliserat och nästan karikerat, men ändå med den enskilde skådespelarens karakteristiska drag. På det viset kom han att bidra till utvecklingen av skådespelarkulten i kabuki.

Shunshô tillhörde Katsukawa-skolan och hade studerat för Miyagawa Shunsui. Förutom yakusha-e, skapade han också bilder inom flera av de stora subgenrerna inom ukiyo-e, och han behärskade såväl träsnittskonsten som måleriet.

Slutligen får vi inte glömma att Shunshô var en framstående lärare. Bland hans elever märks Shunkô, Shunei, Shunjô, Shunzan, Shundô, Shuntei, Shunchô och Shunrô - den siste var den store mästare som är mer känd under namnet Hokusai, och som lämnade Katsugawaskolans studio 1795 för att gå sina egna vägar.

Låt oss först se på tre yakusha-e, därefter på diverse annat material av Katsukawa Shunshô.

Shunshô
Ichikawa Danjûrô V as Kakogawa Honzô
1780


Shunshô
Ichimura Uzaemon IX as Hata no Daizen Taketora disguised as the yakko Matahei (höger),
and Iwai Hanshirô IV as Umegae disguised as the poem-diviner Omatsu (vänster).
1781


Shunshô
Nakajima Kanzaemon (höger) and Anekawa Shinshirô (vänster)



Shunshô
Kintaro with Bear and Monkey Watching a Rooster and Tengu Fight
1781-1789


Shunshô
Minamoto Yoshinaka and His Four Retainers Defeat the Tengu in the Deep Mountains of Kiso


Shunshô
The Courtesan Michinoku of the Tsutaya House with her Kamuro Midare and Shinobu
Från serien Kikkaku Hokufu
1774


Shunshô
Scene at the Tsurugaoka Hachiman Shrine, from Act One of Chushingura
Från serien Chushingura Juichimai-Tsuzuki
Sent 1770-tal

I nästa artikel, Shunshô & Ise Monogatari, ska vi se på fler av Katsukawa Shunshôs bilder.

fredag 13 november 2015

Suzuki Harunobu

Suzuki Harunobu (ca. 1725-1770) inledde nånting helt nytt. Han var den som utvecklade nishiki-e, så kallade brokadtryck. Det var det slutgiltiga steget för att kunna göra fullfärgstryck, träsnitt med full färgskala. Tidigare var man mer begränsad och kunde bara göra tryck med 2, 3, eller som mest 4 färger.

Harunobu utvecklade nishiki-e när han arbetade med en liten subgenre av ukiyo-e, e-goyomi, almanackstryck. Därför kan man sätta en exakt tidpunkt på det första nishiki-e-trycket. Det var 1765.

Hans tidiga verk var bra men inte extraordinära. Han studerade för Nishikawa Sukenobu, som påverkade honom mycket, och visar också influenser från Nishimura Shigenaga, Kano-skolans måleri och Torii-skolans träsnitt. Det var först när han kom i kontakt med ett antal intellektuella samuraier som försåg honom med finansiella resurser, som han på allvar började experimentera med teknik, material, format och stilar, och blev den innovative mästare eftervärlden känner honom som.

Hans motivkrets spänner över hela det spektrum som ukiyo-e bestod av vid hans tid, men han är kanske mest känd för bijinga. Hans kvinnor var inte bara kurtisaner, utan även flickor från vardagslivet. Och när han utvecklat nishiki-e, kom ett mycket tydligt framträdande tillskott i bilderna: han har ofta en färg som bakgrund. Innan nishiki-e, saknade träsnitten i allmänhet bakgrundsfärg.

Vi ska se några exempel på Harunobus konst.


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Harunobu.
Harunobu, Courtesan with Attendants on Parade
Efter 1766


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Harunobu.
Harunobu, Courtesan Watching Two Kamuro Make a Snow Dog
1767-1768


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Harunobu.
Harunobu, Flowers
Från serien Fashionable Snow, Moon and Flowers
1768-1769

Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Harunobu.
Harunobu, Young Couple by a Gate in Snow
1768-1769


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Harunobu.
Harunobu, Lovers Sharing an Umbrella
1760-talet


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Harunobu.
Harunobu, Girl Practicing Calligraphy representing Knowledge
Från serien The Five Virtues
ca 1767


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishiki-e. Harunobu.
Harunobu, Parody of the Yûgao Chapter of the Tale of Genji
1766

Den sista bilden är inte så färgglad, men jag tar med den för att visa att Harunobu hade ett mera varierat motivval än ovanstånde exempel antyder.

Ukiyo-e. Träsnitt. Harunobu.
Harunobu, Kingfisher and Morning Glories
1765

Se också: Ukiyo-e of the Week: Harunobu

onsdag 11 november 2015

Miyagawa Shunsui - Nikkô Tôshôgû

Miyagawa Shunsui



Miyagawa Shunsui, aktiv i mitten på 1700-talet, var son till Miyagawa Chōshun. Han grundade Katsukawa-skolan och kallas ibland Katsukawa Shunsui. Katsukawa Shunshō var hans elev. För övrigt är mycket lite känt om honom. Det enda övriga jag har hittat är att han hade en fejd med en målare, Kano Haruyoshi, och dödade fyra personer i familjen Kano. Han dömdes till döden och hans far, Miyagawa Chōshun, fördrevs från Edo under ett år. Orsaken till fejden ska ha varit att fadern gjort ett restaurationsarbete på Nikkô Tôshôgû, ett Shintotempel, på begäran av Kanomålaren, utan att ha fått betalt.

Det finns inte särskilt många tryck eller målningar av Miyagawa Shunsui bevarade.


Ukiyo-e. Träsnitt. Katagawaskolan. Shunsui.
Miyagawa Shunsui
Triptych of Girls with Umbrellas


Ukiyo-e. Träsnitt. Katagawaskolan. Shunsui.
Miyagawa Shunsui
Triptych of Fashionable No Plays


Nikkô Tôshôgû


Nikkô Tôshôgû är ett Tempelkomplex och Mausoleum som byggdes av Tokugawashogunerna för att tjäna som mausoleum och helgedom för Ieyasu i hans identitet som Tôshô-daigongen [Great Deity of the East Shining Light], gudaförklarad beskyddare av Japan. Det är byggt i en arkitekturstil som kallas gongen-zukuri.

Tempelkomplexet blev 1999 klassat som World Heritage av UNESCO.


Nikkô Tôshôgû, Suibansha. Plats att tvätta händer och mun innan man beträder heligt område.
Suibansha
Plats att tvätta händer och mun innan man beträder heligt område.


Nikkô Tôshôgû, Yomeimon. Japan. Shrine.
Yomeimon
Den mest berömda porten.


Nikkô Tôshôgû, Yomeimon. Japan. Shrine.
 Yomeimon
Detalj


Nikkô Tôshôgû, Shinyosha. Hus för förvaring av tre heliga objekt som används i vissa processioner.
Shinyosha
Hus för förvaring av tre heliga objekt som används i vissa processioner.