Tsukioka Yoshitoshi (1839-1892) anses av många vara den siste ukiyo-e-mästaren, mannen som ensam höll träsnittstekniken vid liv i en tid då den var döende. Den store ukiyo-e mästaren i Meijitid. Han fortsatte att göra träsnitt då andra bildkonstnärer övergick till litografi och fotografering.
Yoshitoshi - Kintarō Riding the Carp - 1882
Många har fått epitetet att vara den siste ukiyo-e-mästaren och det spelar väl egentligen ingen roll vem som var sist. I alla händelser var Yoshitoshi en av de största i den sista generationen ukiyo-e-konstnärer, kanske den allra störste. Han var konstnärligt mycket innovativ, fastän han envist hängde fast vid den gamla träsnittstekniken då andra provade ny vägar. Kanske just därför, gav han träsnitten en sista konstnärlig blomstringstid.
Hans konst influerade kraftigt efterföljande japansk konst ända in i nutid. Kanske framför allt genom muzan-e, en makaber stil som skildrar mord och tortyr; en närmast sadistisk strömning i japansk konst, som i mycket har präglat och fortfarande präglar stora grenar av japansk populärkonst och pornografi.
Yoshitoshi - The Demon Omatsu Kills Shirosaburō in the Ford - 1886
Hans konst influerade kraftigt efterföljande japansk konst ända in i nutid. Kanske framför allt genom muzan-e, en makaber stil som skildrar mord och tortyr; en närmast sadistisk strömning i japansk konst, som i mycket har präglat och fortfarande präglar stora grenar av japansk populärkonst och pornografi.
Yoshitoshi - Muraoka of the Konoe Clan Bound with Rope - 1887
Yoshitoshi studerande under Kuniyoshi, och han gjorde många typer av motiv: kabuki, bijinga, militära och historiska scener, folklore, spökhistorier, mm - och han hade en "blodig period", då han i detalj illustrerade mord och skapade muzan-e som en subgenre till ukiyo-e. 1885 publicerades den makabra bilden “Oshu adachigahara hitotsuya no zu” (The Lonely House on Adachi Moor), ett portalverk inom muzan-e. Han hade också stundtals mentala problem, vilken antagligen påverkade hans konst. Men han är en av de riktigt stora ukiyo-e-mästarna, och i Meijitid är det endast Gekkō och Kyōsai, fastän deras konst är helt annorlunda, som når en jämförlig nivå.
Här ska vi se några exempel på Yoshitoshis konst.
Se också:
Muzan-e "Blodiga Bilder"
Eimei nijūhasshūku - 28 famous murders with verse
Ukiyo-e of the Week: Yoshitoshi
Här ska vi se några exempel på Yoshitoshis konst.
Yoshitoshi - Raikō Enters the Treasure Mountain - 1882
Yoshitoshi - Ōta Dōkan Decides to Study Poetry - 1887
Yoshitoshi - Hatchōtsubute Kiheiji's Wife Yatsushiro with a Dog - 1866
Yoshitoshi - Imayō Dance Performed at the Kimpeirō House in the Yoshiwara District - 1875
Yoshitoshi - Kiso Komawakamaru Yoshinaka Conquering the Tengu - 1866
Yoshitoshi - Lady Kido Suikōin - 1887
Yoshitoshi - Monkey (Son Gokû) Fights Great King Holy Child (Seiei Daiô)
Yoshitoshi - Nishigōri Takekiyo Painting - 1887
Yoshitoshi - Nitta Shirō Tadatsune Entering a Cave with a Torch - 1886
Yoshitoshi - Actor Ichikawa Sadanji as Hoshikage Tsuchiemon - 1876
Yoshitoshi - Toriyama Shūsaku Terutada Capturing a Pheasant with a Bow - 1866
Yoshitoshi - Uesugi Kenshin Nyudo Terutora Riding into Battle - 1883
Yoshitoshi - Mutsuki Suginosuke Norifusa with a Ghost
From the series Beauty and Valor in the Novel Suikoden - 1867
Yoshitoshi - Miyamoto Hanako Chastening a Drunkard - 1875
Yoshitoshi - Tokugawa Ieyasu at the Entrance to a Palace - about 1876
Se också:
Muzan-e "Blodiga Bilder"
Eimei nijūhasshūku - 28 famous murders with verse
Ukiyo-e of the Week: Yoshitoshi