Ogata Gekkō (1859-1920) skapade såväl målningar som träsnitt, och han experimenterade med litografi. Han var självlärd men "upptäcktes" av Kawanabe Kyōsai.
Det är kanske tveksamt om den mångsidige Gekkō ska räknas till ukiyo-e. Men låt oss vara vidsynta och inkludera honom. Han bygger på ukiyo-e, räknade sig själv som varande inom ukiyo-e-traditionen, och vi skulle missa bekantskapen med en mycket stor konstnär om vi exkluderade honom från vår exposé. Jag vill nämligen påstå att Gekkō var en stor japansk konstnär, kanske den främste under Meijiperioden.
Det är kanske tveksamt om den mångsidige Gekkō ska räknas till ukiyo-e. Men låt oss vara vidsynta och inkludera honom. Han bygger på ukiyo-e, räknade sig själv som varande inom ukiyo-e-traditionen, och vi skulle missa bekantskapen med en mycket stor konstnär om vi exkluderade honom från vår exposé. Jag vill nämligen påstå att Gekkō var en stor japansk konstnär, kanske den främste under Meijiperioden.
Här ser vi några exempel på hans konst.
Gekkō
From series Woman's Customes and Manners
1888-1895
Gekkō
Geisha in Springtime
1889-1895
Gekkō
Hideyoshi and Cherry Blossoms - Nihon Hana Zue
1896
Gekkō
Opening the Teahouse
1909
Gekkō
The Tale of Genji - no.49
1894
Gekkō
Blacksmith Munechika, helped by a fox spirit, forging the blade Ko-Gitsune Maru
1873
Gekkō
Landscape with gate
ca 1900
Gekkō
Monkey and the Moon Reflection
ca 1895
Gekkō
Tiger
ca 1900-1910