Kikugawa Eizan (1787-1867) levde länge och producerade mycket. Träsnittskonst utgör dock bara en liten del av hans produktion, han ägnade sig också åt måleri i stilar som ligger utanför ukiyo-e. Som ukiyo-e-konstnär ägnade han sig emellertid nästan helt åt bijinga.
Många har hävdat att Eizan bara plagierar Utamaro, men det är oförkänt. Hans tidigaste tryck är helt i Utamaros stil, men han avlägsnar sig gradvis från den och utvecklar en helt egen. Jag anser inte att bijinga inom ukiyo-e kulminerar och slutar med Utamaro, som ofta hävdas, det finns en generation konstnärer efter honom som faktiskt tog subgenren ett steg till framåt, och av dem är Kikugawa Eizan den främste.
Eizan är kanske den siste bijinga-mästaren som ligger helt inom klassisk ukiyo-e. Efter honom, redan hos Keisai Eisen, finns inslag av ett annat estetiskt tänkande med mindre eteriska bilder.
Kikugawa Eizan
Hanaôgi of the Ôgiya
Från serien Women of Seven Houses (Shichikenjin)
pun on Seven Sages of the Bamboo Grove
1806-1808
Kikugawa Eizan
An Array of Fashionable Beauties (Fûryû bijin soroe)
1811
Kikugawa Eizan
Shin-Yoshiwara karitaku
Kikugawa Eizan
Geisha and Full Moon
Från serien Elegant Pictures of Snow, Moon, and Flowers
1810-1815
Kikugawa Eizan
Women playing go
ca 1811
["Go" är ett gammalt brädspel som ursprungligen kommer från Kina, men tidigt spreds till Korea och Japan. Det är ett utpräglat skicklighetsspel med mycket enkla regler. Du kan lära dig spela "go" här.]
Kikugawa Eizan
Friends
1812
Kikugawa Eizan
Sukeroku and Three Girls
1805
För att göra Eizan rättvisa bör vi väl ta med något annat än bijinga också. Han gjorde faktiskt en del andra träsnitt, även om de flesta trycken var bijinga.
Kikugawa Eizan
Actor Nakamura Utaemon
Kikugawa Eizan
Hawk at Sunrise
ca 1820
Kikugawa Eizan
Peonies