Chûshingura gojûsan tsuji, från ca 1851, är ytterligare en av Kuniyoshi's många Chûshinguraserier. Här kombinerar han Chûshinguratemat med ett annat tema: poststationer. Seriens namn brukar på engelska anges som "The Fifty-three Post-stations of the Chûshingura". Det är alltså meningen att man ska associera till de berömda "Fifty-Three Stations of the Tōkaidō".
Det är typiskt för Kuniyoshi att använda referenser och associationer. Den här referensen är ganska rättfram och lättförståelig, men ibland refererar han till japansk historia, mytologi, folklore eller japanska och kinesiska litterära klassiker på ett sätt som gör hans konst svårförståelig om man inte delar hans referensramar, dvs om man saknar klassisk japansk och kinesiskt bildning. Man kan naturligtvis avnjuta hans konst ändå, men tappar mycket av betydelsen.
Här ska vi se på några av trycken. Det är inte den fullständiga serien.
Kyoto, Ôboshi Rikiya conversing with O-Iri, daughter of Uramatsu Rihei
Ôtsu and Kusatsu, Yase Chindayû and Hara Goemon
Ishibe and Midzukuchi, Ôboshi Seizaemon and Ôwashi Bungo
Hamamatsu and Mitsuke
Shôno and Ishiyakushi,Oribe Yasahei and O-Sono, daughter of Yahei
Fuchû and Ejiri, Hayano Kanpei and the courtesan Karumo
Fujisawa and Totsuka, Yazama Jûtarô and his wife O-Riye, daughter of Koga Yaemon
Se också:
Ukiyo-e of the Week: Kuniyoshi