Ukiyo-e in English


Ukiyo-e in English: Ukiyo-e of the week

fredag 18 december 2015

Utsushi-e

Utsushi-e eller Nishiki-kage-e var en visuell konstart före filmens tid. Mycket förenklat använde man en ljuskälla och transparenta bilder, som projicerades på en skärm.

Ljuskällan, en ljusreflektor och ett projektionsobjektiv kallades i Europa skioptikon eller laterna magica. Det var en föregångare till diaprojektorn.

Det här var högteknologi för sin tid. Utsushi-e var mycket populärt i Japan och en del ukiyo-e-konstnärer gjorde bilder för dess ljusspel. Framför allt Utagawa Kunisada. Samtliga bilder nedan är hämtade från hans serie Magic Lantern Slides of That Romantic Purple Figure [Sono sugata yukari no utsushi-e] från 1847-1852.


Ukiyo-e. Utsushi-e. Träsnitt. Kunisada.
No. 4

Ukiyo-e. Utsushi-e. Träsnitt. Kunisada.
No. 7

Ukiyo-e. Utsushi-e. Träsnitt. Kunisada.
No. 12

Ukiyo-e. Utsushi-e. Träsnitt. Kunisada.
No. 15

Ukiyo-e. Utsushi-e. Träsnitt. Kunisada.
No. 38

Ukiyo-e. Utsushi-e. Träsnitt. Kunisada.
No. 48

onsdag 16 december 2015

Utagawa Toyokuni

Utagawa Toyokuni (1769-1825) var son till en docksnidare, bland vars dockor  det också förekom porträtt av kabukiskådespelare. Han blev elev till Utagawa Toyoharu, grundaren av Utagawa-skolan.

Stilen hos Toyokuni var realistisk, på ett sätt påminnande om Sharaku, men utan dennes karikerande drag och expressiva dynamik. Samtiden tyckte illa om Sharaku men bra om Toyokuni, men nu ser vi Sharakus geni vida överglänsande Toyokunis skickliga, stundtals briljanta, men trots allt långt ifrån geniala bilder. Han kom bäst till sin rätt i yakusha-e, kabukiscener, men gjorde även musha-e, shunga och bijinga.

Toyokunis betydelse för efterförljande träsnittsartister var mycket stor. Bland hans elever fanns två av de största mästarna, Kunisada och Kuniyoshi. Utagawa-skolan blev under en tid den mest tongivande skolan, till vilka även Hiroshige räknas.


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
1813


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
1812


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
1812


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
1813


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
1813


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
1814


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
Skådespelaren Sawamura Gennosuke
1807


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
Skådespelarna Iwai Kumesaburô och Iwai Kiyotarô


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
Skådespelarna Onoe Matsusuke (höger) and Onoe Eizaburô (vänster)


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
Bijin in a Spring Garden - del av triptyk


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
Nakamura Shikan som Yakko (Servant)
ca. 1820-talet


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
Scene from a Drama
1804


Ukiyo-e. Träsnitt. Utagawa-skolan. Toyokuni I.
Utagawa Toyokuni
The Twelfth Month-- Snow Falling at Mukôjima
Från serien Actors in the Twelve Months (Yakusha jûni tsuki)
1809


måndag 14 december 2015

Torii Kiyonaga

När Torii Kiyonaga (1752-1815) blev överhuvud för Torii-skolan kom han att förrändra ukiyo-e genom att sammansmälta olika traditioner: framför allt Katsukawa-skolan, Harunobu's stil och - naturligtvis - Torii-skolans egen stil. I och med detta, blev han ett koncentrat av hela ukiyo-e-konstens utveckling fram till dess, och samtidigt fastställde han kursen för hur ukiyo-e kom att utvecklas de kommande åren. 

Hans stil kan närmast kallas naturalistisk, men på ett behagfullt sätt. Kiyonaga är en av de riktigt stora träsnittsmästarna, speciellt när det gäller bijinga. Men naturligtvis gjorde han också kabukimotiv, yakusha-e. Torii-skolan hade närmast monopol på tryck åt kabukiteatrarna. Han skapade även shunga.

Inom bijinga, går det en rät utvecklingslinje från Harunobu, via Kiyonaga och fram till Utamaro. Dessa tre är de stora bijingamästarna i fullfärgstryck.


Kiyonaga
A Doll Representing a Boy Playing a Flute
ca. 1780

Kiyonaga
A Leading Courtesan (Seirôkun)
Från serien Contest of Contemporary Beauties of the Pleasure Quarters (Tôsei yûri bijin awase)
1781


Kiyonaga
Act Seven från serien Treasury of Loyal Retainers (Chûshingura-- Shichi danme): Onkyoku Shu


Kiyonaga
Actor Onoe Matsusuke Playing the Shamisen, with a Courtesan and a Kamuro
1782


Kiyonaga
Court Ladies Viewing Cherry Blossoms
1781


Kiyonaga
Enjoying the Cool of Evening on the Riverbed at Shijô
1784


Kiyonaga
Ichikawa Yaozo III in the Role of Sukeroku from the Play 'Yukari no Edo-sakura', also known as 'Sukeroku'
1784


Kiyonaga
Kesa Gozen
Från serien Modern Versions of Japanese Beauties (Wakoku bijn ryakushû)
1781


Kiyonaga
Mount Fuji in the Four Seasons (Shiki no Fuji)
1785


Kiyonaga
Nippori Keinai Ebisu-Daikoku
ca. 1793


Kiyonaga
 Takata
Från serien Ten Summer Scenes in Edo
1787


Kiyonaga
The Ninth Precept: A woman who does not respect the honest poor
1784


Kiyonaga
Unknown Title


Kiyonaga
Women in Snowy Garden
1786



lördag 12 december 2015

Ehon butai ôgi

Ehon butai ôgi var en bilderbok som Ippitsusai Bunchô och Katsukawa Shunshô gjorde tillsammans 1770. Den innehåller en serie solfjädersformade porträtt på kabukiskådespelare. Eftersom det är den kanske mest kända e-hon (bilderboken) från ukiyo-e-perioden, förtjänar den några bildexempel. Samtliga bilder är hämtade från Ehon butai ôgi.


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Bunchô.
Bunchô
Nakajima Mihoemon


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Bunchô.
Bunchô
Nakamura Kiyosaburo as a Courtesan


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Shunshô.
Shunshô
Nakamura Kanzaemon


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Bunchô.
Bunchô
Ichikawa Danjuro


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Shunshô.
Shunshô
Onoe Kikugoro


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Bunchô.
 Bunchô
Ichikawa Danjuro


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Shunshô.
Shunshô
Nakamura Sukegoro