Ukiyo-e in English


Ukiyo-e in English: Ukiyo-e of the week

lördag 12 december 2015

Ehon butai ôgi

Ehon butai ôgi var en bilderbok som Ippitsusai Bunchô och Katsukawa Shunshô gjorde tillsammans 1770. Den innehåller en serie solfjädersformade porträtt på kabukiskådespelare. Eftersom det är den kanske mest kända e-hon (bilderboken) från ukiyo-e-perioden, förtjänar den några bildexempel. Samtliga bilder är hämtade från Ehon butai ôgi.


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Bunchô.
Bunchô
Nakajima Mihoemon


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Bunchô.
Bunchô
Nakamura Kiyosaburo as a Courtesan


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Shunshô.
Shunshô
Nakamura Kanzaemon


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Bunchô.
Bunchô
Ichikawa Danjuro


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Shunshô.
Shunshô
Onoe Kikugoro


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Bunchô.
 Bunchô
Ichikawa Danjuro


Ukiyo-e. Träsnitt. Ehon butai ôgi. Shunshô.
Shunshô
Nakamura Sukegoro

torsdag 10 december 2015

Ippitsusai Bunchô

Man vet inte mycket om Ippitsusai Bunchô (?-1791?), mer än att hans tidigaste bevarade och kända verk är en bokillustration från 1750, och det senaste kända verket är en e-goyomi från 1790. Att han dog 1791 är en osäker gissning baserad på att en annan ukiyo-e-konstnär, Kubo Shunman, gjort en minnes-surimono om Bunchô, som indirekt antyder hans död under perioden 1790-1791. Annars anger litteraturen ibland hans dödsår som 1794.

Ippitsusai Bunchô arbetade i Harunubos stil, men med tydlig egenart. Ett särtecken som man snabbt kan lära sig känna igen är kvinnornas ansikten.

Bunchô samarbetade ibland med andra konstnärer. Tillsammans med Shunsho, skapade han hela ukiyo-e-tidens mest berömda e-hon, Ehon butai ôgi "Picture Book of Stage Fans".


Ukiyoe. Träsnitt. Yakusha-e. Bunchô.
Bunchô
Segawa Kikunojô II as the Snow Woman (Yuki onna)
1770


Ukiyoe. Träsnitt. Yakusha-e. Bunchô.
Bunchô
Ichikawa Komazô I as Yukihira
1771


Ukiyoe. Träsnitt. Yakusha-e. Bunchô.
Bunchô
Nakamura Matsue as Kagiya Osen


Ukiyoe. Träsnitt. Yakusha-e. Bunchô.
Bunchô
Yamashita Kinsaku II as Nijô no Kisaki


Ukiyoe. Träsnitt. Yakusha-e. Bunchô.
Bunchô
Otani Hiroji wielding a Lantern


Ukiyoe. Träsnitt. Yakusha-e. Bunchô.
Bunchô
Nakamura Matsue as Yaoya Oshichi and Iwai Hanshiro IV as Her Attendant


Ukiyoe. Träsnitt. Yakusha-e. Bunchô.
Bunchô
Inanome of the Tawaraya, Från serien Thirty-six Selected Flowers (Sanjû rokkasen)
1768-1772


Ukiyo-e. Träsnitt. Yakusha-e. Kabuki. Ipputsusai Bunchô
Bunchô
Matsumoto Koshiro III as Soga Goro


Ukiyoe. Träsnitt. Yakusha-e. Bunchô.
Bunchô
Onoe Matsusuke I as Oiso no Tora (höger) and Otani Taniji (vänster)


Ukiyoe. Träsnitt. Yakusha-e. Bunchô.
Bunchô
The Courtesan Miyakoji of the Nakaomi Establishment Strolling with Two Attendants
Från serien Thirty-six Flowers
ca. 1770

tisdag 8 december 2015

Eishōsai Chōki

Eishōsai Chōki (aktiv omkring 1786-1808). Han studerade för Toriyama Sekien (som också var Utamaros lärare). Det är möjligt han var Sekiens adoptivson.

Chōkis motiv var huvudsakligen bijinga, men han gjorde också tryck med blommor och fåglar, och många bokillustrationer.



Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
Hinazuru of the Chôjiya, kamuro Tsuruji and Tsuruno
1793-1797


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
 Title unknown


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
Good and Evil Influences in the Yoshiwara


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
Title Uknown
ca 1795


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
A Boat among Blossoms on the First Tide of Spring


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
Cat's Cradle
ca 1804
("Cat's cradle" är en lek där två personer växelvis tar ett sammanflätat band from varandras fingrar
på ett sätt så att det alltid bildas ett symmetriskt mönster.)


Ukiyo-e. Träsnitt. Choki.
Eishōsai Chōki
New Years Parade of the Beauties of the Green Houses
1783-1792

söndag 6 december 2015

Koto

En koto är ett traditionellt japanskt musikinstrument, närmast en cittra, med normalt 13 strängar. Olika stämningar förekommer. Ursprunget är det kinesiska instrumentet zheng, som kom till Japan på 600- eller 700-talet.

Ursprungligen en del av aristokratins kultur, kom det att under Edoperioden bli vanligt att köpmannaklassens döttrar lärde sig spela koto. Det ansågs vara kultiverat.

Koto förekommer på träsnitt från Edoperioden, dock inte i samma utsträckning som shamisen.


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Eisen.
Keisai Eisen, Potted Pine Tree and Koto


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Utamaro.
Utamaro
Yosooi of the Matsusaya with her Kamuro Nioi Tomeki and Yosaoi Plllaying a Koto
1796-1802


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto.  Gakutei.
Yashima Gakutei, Woman with Koto
ca 1822


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Kunisada.
Kunisada - Listening to the Koto
1851


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Hokusai.
Hokusai, Two Women with a Koto


Ukiyo-e. Träsnitt. Koto. Kunichika.
Toyohara Kunichika, Koto and Shamisen Players
1881