Ukiyo-e in English


Ukiyo-e in English: Ukiyo-e of the week

måndag 2 november 2015

Ishikawa Toyonobu

Man vet ganska lite om Ishikawa Toyonobu (troligen 1711-1785), utom att han troligen varit elev till Nishimura Shigenaga. Ibland antas han vara densamme som Nishimura Shigenobu. En del av de japanska konstnärerna använde en lång rad olika namn och pseudonymer, så det är inte omöjligt.

Toyonobu skapade många urushi-e, lacktryck, huvudsakligen yakusha-e (kabukiskådespelare) och bijinga (kvinnor). Till exempel detta, även om lacklystern inte framgår.


Ukiyo-e. Urushi-e. Träsnitt. Toyonobu.
Ishikawa Toyonobu,
Hanging a Poem on a Cherry Tree

Senare övergick Toyonobu till benizuri-e (rose prints), vilket är en sorts begränsat, rosa-tonat färgtryck, men slutade helt med ukiyo-e då Harunobu 1765 introducade fullfärgstrycket, nishiki-e.


Ukiyo-e. Benizuri-e. Träsnitt. Toyonobu.
Ishikawa Toyonobu,
Wakashu with a Flower Cart


Ukiyo-e. Benizuri-e. Träsnitt. Toyonobu.
 Ishikawa Toyonobu,
Torioi by Japanese Kabuki actors


Ukiyo-e. Benizuri-e. Träsnitt. Toyonobu.
 Ishikawa Toyonobu,
Kabuki actors Onoe Kikugoro I and Nakamura Kiyosaburo


Ukiyo-e. Benizuri-e. Träsnitt. Toyonobu.
 Ishikawa Toyonobu,
Courtesan Standing in Front of a Building


Ukiyo-e. Benizuri-e. Träsnitt. Toyonobu.
 Ishikawa Toyonobu,
Kabuki actors Nakamura Shichisaburō II and Sanogawa Ichimatsu


Ukiyo-e. Benizuri-e. Träsnitt. Toyonobu.
Ishikawa Toyonobu,
Child with a Flower Basket

lördag 31 oktober 2015

Okumura Masanobu

Okumura Masanobu (1686-1764) var en av de tidiga ukiyo-e-konstnärerna, och han skapade både träsnitt och målningar. Av allt att döma var han självlärd, men tog intryck av Hishikawa Moronobu respektive Torii Kiyonobu.

Masanobu har kommit lite i skymundan, men han tillhör definitivt de allra främsta då det gäller den speciella genre som kallas urushi-e, lacktryck, en genre som han möjligen var först med. Man strödde metallpulver över färgen för att ge ett intryck av japansk lack. Stilen igenkänns framförallt på kraftiga svarta linjer.

Han provade också negativa tryck, dvs vita linjer och svart bakgrund, en stil som kallas ishizuri-e.

I början sysslade Masanobu främst med illustration, och övergick sen till album med serier av tryck, där han ibland visar på influenser från tidigare japansk konst, t ex toba-e från 1100-talet. Men han experimenterade hela tiden med såväl stilar på träsnitt som motivval, perspektiv och format, och en del av resultaten kom att påverka den efterföljande konsten.

Han kom dock aldrig att göra flerfärgstryck. Han gjorde tvåfärgstryck respektive svartvita tryck som ibland handmålades i efterhand. Flerfärgstrycket skulle snart introduceras av nästa store mästare, Harunobu.

Okumura Masanobu lär för övrigt ha varit skaparen av serieboken, "the comic book".


Ukiyo-e. Träsnitt. Okumura Masonobu.
 Okumura Masanobu, Tiger och Bambu, ca. 1725
handmålad


Ukiyo-e. Träsnitt. Kakemono-e. Okumura Masonobu.
Okumura Masanobu
Kakemono-e, dvs en bildrulle



Ukiyo-e. Träsnitt. Ishizuri-e. Okumura Masonobu.
Okumura Masanobu
Chinese Sages Kyoyü and Söfu, late 1740s
Exempel på Ishizuri-e



Ukiyo-e. Träsnitt. Okumura Masonobu.
Okumura Masanobu
 The Kabuki theater Ichimura-za in its early days
Exempel på Uki-e, perspektivbild



Ukiyo-e. Träsnitt. Okumura Masonobu.
Okumura Masanobu
Tug of War - Seven Gods of Good Fortune



Ukiyo-e. Träsnitt. Okumura Masonobu.
Okumura Masanobu
Murasaki Shikibu från serien Ukiyo-e Genji
ca 1710


Ukiyo-e. Träsnitt. Okumura Masonobu.
Okumura Masanobu
Ishiyama Genda, från en namnlös serie med krigare



Ukiyo-e. Träsnitt. Okumura Masonobu.
Okumura Masanobu
Skådespelarna Nakamura Kiyozô som Yaoya Oshichi och Onoe Kikugorô I som Kichisaburô
1740


fredag 30 oktober 2015

Nishimura Shigenaga

Nishimura Shigenaga (1697-1756) arbetade främst med urushi-e, lacktryck, och benizuri-e, "rose prints", och experimenterade med västerländska perspektiv (uki-e) och olika motiv. Han gjorde förstås bijinga, men introducerade också naturstudier, framför allt blommor och fåglar. Dessutom anses han vara den förste som placerade sina figurer i en omgivning, i ett landskap, och också den förste som gjorde serier av berömda platser.


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishimura Shigenaga.
Nishimura Shigenaga, Hidari izutsu no mae, 1730


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishimura Shigenaga.
Nishimura Shigenaga
Perspektivbild, uki-e


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishimura Shigenaga.
Nishimura Shigenaga
Perspektivbild, uki-e


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishimura Shigenaga.
Nishimura Shigenaga
The Shell of the Locust (Genji Utsusemi), no. 3
Från serien Genji in Fifty-Four Sheets (Genji gojûyonmai no uchi)
1735


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishimura Shigenaga.
Nishimura Shigenaga
Cranes and Chrysanthemums
Från serien Kashinsai


Ukiyo-e. Träsnitt. Nishimura Shigenaga.
Nishimura Shigenaga
Mandarin Ducks, Iris, and Arrowheads

onsdag 28 oktober 2015

Miyagawa Chōshun


Miyagawa Chōshun (1683-1753) grundade Miyagawa-skolan. Han och hans elever sysslade uteslutande med måleri och gjorde inga träsnitt.


Ukiyo-e. Målning. Chosun.
Chosun, Skönhet i snö


Chōshun var utbildad i Tosa- och Kano-måleri (skolor från före ukiyo-e) och hade dessutom studerat för Hishakawa Moronobu. Man kan även skönja stark påverkan från Kaigetsudō-skolan, som för övrigt också målade men inte gjorde träsnitt.


Ukiyo-e. Målning. Chōshun.
Chōshun, Kurtisan


Miyagawa Chōshuns motivval är huvudsakligen bijinga och shunga. Gestalterna är ovanligt fylliga för att vara ukiyo-e.


Ukiyo-e. Målning. Chōshun.
Chōshun, Shunga Trio